Rabu, 4 April 2012

5 SOALAN PILIHAN DALAM SIMPANAN EMAS DAN PERAK


Berikut adalah 5 soalan pilihan dalam simpanan emas dan perak.

Soalan 1 :

Apa yang dimaksudkan dengan simpanan Emas dan Perak ?

Simpanan emas/perak bermaksud anda menukarkan simpanan WANG KERTAS anda, atau peruntukkan hasil pendapatan anda dengan membeli emas/perak.
Anda juga boleh pelbagaikan jenis corak simpanan anda.


Soalan 2 :
Siapakah yang harus menyimpan emas/perak dan dengan siapa hendak dibeli?

Semua orang yang menyimpan wang kertas yang harus menyimpan dalam bentuk simpanan emas.Wang kertas adalah wang yang peranan utamanya untuk pertukaran on the spot dan membeli barang/perkhidmatan.
Wang kertas bukanlah penyimpan nilai yang baik!Ia akan susut nilai dan terus dimamah inflasi.


Soalan 3 :
Di manakah saya hendak membeli emas?

Emas fizikal kini boleh dibeli di 
www.gsr2u.com.my/joekidd yang menawarkan emas fizikal dengan harga yang murah dari harga di kedai emas. Caranya anda hanya perlu mendaftar sebagai free member dan anda boleh terus melakukan urusan pembelian. Rujuk panduan pendaftaran.


Soalan 4 :
Bilakah masa yang sesuai membeli emas? 

i)Bila anda anda wang ,dan ada kesedaran-teruslah membeli dan jangan berlengah lagi.
ii)Beli semasa harga emas turun sedikit (biasanya dalam tempoh 1-3 bulan,anda berkesempatan mendapat peluang untuk membeli semasa harga terbaik)
Ini tidak bermakna siapa yang membeli emas sewaktu harga tinggi rugi.Tidak rugi selagi anda tidak menjualnya,cuma anda tidak dapat memaksimumkan keuntungan sahaja.
iii)Beli secara konsisten setiap bulan.Peruntukkan sebahagian gaji anda,sebagai contoh 20% untuk simpanan emas.


Soalan 5 :
Bagaimana saya harus bermula ?

Tip Simpanan Emas

1.Penyimpan
Sebagai penyimpan,anda beli mengikut kemampuan anda. Jika anda mempunyai simpanan di bank,boleh keluarkan ¾ daripada simpanan tersebut untuk membeli emas dan perak.Berdasarkan pengalaman saya sendiri dan pelanggan-pelanggan yang sebelum ini penyimpan tegar amanah saham dan koperasi.
Kemudian,rancang bajet anda.Setelah ditolak perbelanjaan,berapakah baki yang tinggal.Ini penting untuk anda mengetahui kemampuan anda atau membuat belian bulanan secara konsisten.Contohnya,1 dinar 1 bulan.

2.Penyimpan merangkap Dealer/peniaga
Beli semaksima yang anda mampu (ambil kira dahulu faktor lain).Sebahagian untuk simpanan sendiri dan sebahagian lagi untuk dijadikan stok untuk perniagaan.Apabila anda mempunyai banyak stok,dan dibeli awal,anda tak perlu gusar apabila pelanggan membuat tempahan.

Anda tak dapat jual-anda masih untung kerana harga emas makin naik.
Anda jual-anda untung kerana anda dapat komisen dan buat tempahan dengan syarikat emas

Anda beli-tetap untung kerana beli dengan harga ‘We Buy’ dan boleh jual kepada pelanggan yang sedia membeli dengan anda.
Jual dengan harga ‘We Sell’.Anda untung 5%-6% .



Tiada ulasan:

Catat Ulasan